K&N Performance Filters

Luchtfilters: katoen, schuim, of toch papier?

Luchtfilters zijn essentieel voor je auto. Zonder luchtfilter zou je auto in no time beschadigd worden door al het vuil dat meekomt met de lucht. Binnen de luchtfilter-industrie zijn drie typen filters te vinden: de papieren filter, de schuim filter, en de katoenen filter.

Papier

Papieren filters zijn gemaakt van samengeperste vezels. De lucht gaat door het filter door microscopische gaatjes tussen de vezels, terwijl vuil en stofdeeltjes worden tegengehouden. Deze gaatjes zijn zo klein gemaakt zodat het wel doorlaat wat gewenst is (lucht) maar niet wat ongewenst is (vuil). Het probleem is echter dat de gaatjes na verloop van tijd steeds meer verstopt raken door vuil. De filter laat hierdoor steeds meer lucht door, wat resulteert in verminderde paardenkracht en verhoogd brandstofverbruik. Het is niet mogelijk voor de producent om grotere gaatjes in het filter te maken, omdat er hierdoor meer vuil binnen zou worden gelaten en het filter daarmee niet aan de minimale filtratie standaarden zou voldoen. Met andere woorden, de papieren filter raakt onvermijdelijk verstopt. De gemiddelde levensduur van dit type filter is 16,000 kilometer.

Schuim

De geoliede schuimen filters zijn populair om hun goede luchtdoorstroom en de hoge capaciteit waarmee vuil tegen wordt gehouden. Toch werkt dit type net zoals de papieren filter met gaatjes waar het lucht doorheen gaat en die na verloop van tijd worden verstopt door vuil. Waar bij de papieren filter het vuil bovenop de filter blijft zitten, zorgt de hoge druk er bij schuimen filters voor dat het schuim vervormt en het vuil dieper in de filter wordt geduwd. Dit maakt het lastig om schoon te krijgen.

Katoen

K&N kwam met een derde mogelijkheid: katoen. De gekruiste katoenvezels stoppen vuildeeltjes, welke zich op hun beurt vastzetten aan de geoliede katoenen stof en deel worden van het filtermateriaal. Het grote voordeel hierbij is dat er geen kleine gaatjes zijn die verstopt kunnen raken en de luchtstroom kunnen belemmeren. Integendeel, de aangezette vuildeeltjes werken als extra filter waarlangs de lucht moet reizen. Daarbij, door de katoenen stof in te klemmen tussen geplooide aluminium schermen, plooit de stof zelf ook. De plooien verhogen de oppervlakte met vijf keer de oppervlakte die bij een schuimfilter wordt aangeboden, en bevordert daardoor de luchtstroom beter dan schuim.

Het is uitgewezen dat K&N filters nog met 60% van hun maximale doorstroomcapaciteit zal werken na 80,000 kilometer. En aangezien een nieuwe K&N filter anderhalf keer zoveel lucht doorlaat dan een auto nodig heeft, krijgt de motor nog genoeg lucht na 80,000 kilometer.