Sloop en demontage auto’s

Nederland kent ±500 autodemontage bedrijven. Auto’s hebben niet het eeuwige leven. Sommige voertuigen worden geen oldtimer of klassieker maar worden op den duur gewoon gedemonteerd en gesloopt. Jaarlijks belanden in Nederland enkele leuke honderdduizenden voertuigen op de sloop. Dit zijn auto’s met tal van gebreken die aan het einde van het technische leven zijn gekomen of bij een verkeersongeval betrokken zijn geraakt en niet meer konden worden gerepareerd. Het autodemontage bedrijf is vandaag de dag een duurzaam onderneming. Waarbij vroeger de autosloperij een negatieve naam had omdat het vuil en vies was gaten te vandaag de dag heel anders aan toe.

Uw sloopauto kan namelijk bijna voor 100% worden hergebruikt. Het merendeel van de oude auto bestaat uit oud ijzer dan wel andere metaalsoorten. Oud ijzer is prima geschikt voor hergebruik, recycling. Naast dat er in uw sloopauto verschillende vetten en oliën zich bevinden elke ook kunnen worden hergebruikt zijn het gros van de materialen die oude auto’s zitten verwerkt hij bruikbaar. De sloperij zal bij binnenkomst van een sloopauto ervoor zorgen dat de milieuverontreinigende stoffen worden verwijderd. Dit noemt men het droogleg van het voertuig. Hiermee worden alle vloeistoffen uit het voertuig verwijderd zoals olie koelvloeistof maar ook remolie en wellicht gassen voor de airconditioning! Wanneer dit is gebeurd kan het voertuig geen schade meer toebrengen aan milieu. De autosloperij zal dan bekijken welke onderdelen aan de sloopauto nog kunnen worden verkocht als tweedehands auto-onderdeel. De nog goede auto-onderdelen ze eventueel worden gedemonteerd en doorverkocht.

Autodemontage 2.0

Vaak worden de sloopvoertuigen vandaag de dag eerst voorzien van één barcode. Met deze barcode kan het gehele demontage proces van het voertuig worden gevolgd. Het droogleggen van het voertuig, het demonteren van de onderdelen en als laatste stap complete vernietiging van de carrosserie. Omdat we in Nederland meer als 95% van een sloopauto kunnen hergebruik vindt de laatste demontage stapt niet op de autosloperij. De kaalgeplukt te carrosserie ofwel auto zonder motor en banden zal worden fijn geperste afgevoerd naar een shredderinstallatie. Deze schredder installatie zal de complete carrosserie fijn malen tot maalgoed wat voor 100% uit oud ijzer bestaat. De overgebleven vlak fracties bestaan voor een groot deel uit kunststof, glas maar ook aluminium en tal van andere component. Dit fijngemalen materiaal wordt ook wel scherper afval genoemd. Vandaag de dag kan dit shredderafval volledig worden gescheiden in de PSP-fabriek. Alle voertuigen die in Nederland worden gedemonteerd en worden afgevoerd naar een shredder daarvan zal ±10,15% van het shredderafval worden vervoerd naar deze PSP-fabriek. Hierin kunnen de laatste fracties volledig uit elkaar worden gehaald zodat ook kunststoffen, glas, zand en rubber volledig kunnen worden hergebruikt.

Bent u eigenaar van een oudere auto? Weet u niet zo goed wat u er mee aan moet? U kunt natuurlijk een advertentie plaatsen op Marktplaats wellicht dat er een student is die op zoek is naar goedkope auto. Maar vaak is dit voor een sloopauto niet meer haalbaar. De auto heeft dusdanig veel gebreken dat het verkrijgen van een apk-keuring meer kosten als de dagwaarde. U kunt er natuurlijk voor kiezen om uw sloopauto in te leveren bij de plaatselijke autosloperij. Vaak mag u dan de auto kosteloos bij dit bedrijf achter laten. Het is ook mogelijk om online uw sloopauto te laten taxeren. Op het internet zijn verschillende sloopauto inkoop website actief waar u kosteloos een taxatie kunnen krijgen op uw demontage-auto. Vaak krijgt u nog een leuke vergoeding voor de auto als u deze aan hen verkoopt. Veel bedrijven adverteren met een kosteloze ophaaldienst en een direct geldig vrijwaringsbewijs bij overdracht.